Zdrowie

Jak wzmocnić układ odpornościowy, aby uniknąć przeziębień i koronawirusa!


Wszyscy wiemy że tegoroczna zima  była 
długa, mokra i stosunkowo ciepła. W takiej 
sytuacji trudno uniknąć przeziębień. A teraz 
stoimy w obliczu epidemii koronawirusa.
 Wzmocnienie naszego układu 
odpornościowego rzadko wydawało się 
pilniejsze, ale poza jedzeniem więcej 
cytrusów, co jeszcze możemy zrobić


Sheena Cruickshank, profesor immunologii na Uniwersytecie w Manchesterze mówi:

„Kiedy zetkniesz się z drobnoustrojem, którego nigdy wcześniej nie spotkałeś”,nasz organizm wyposażony jest w różnego rodzaju bariery, aby powstrzymać przedostanie się pantogenu do twojego ciała”. Oprócz skóry mamy śluz – „smark jest naprawdę ważną barierą” – i mikrobiom.


Nasze ciała są pokryte komórkami nabłonkowymi, które – jak mówi Cruickshank – „są naprawdę trudne do przebycia. Wytwarzają produkty przeciwdrobnoustrojowe, w tym, najbardziej odpowiednie dla koronawirusa, związki przeciwwirusowe. ”


Jeśli patogen naruszy te mechanizmy obronne, musi poradzić sobie z naszymi białymi krwinkami lub komórkami odpornościowymi. Jeden typ, zwany makrofagami, zamieszkuje całą naszą tkankę ciała. Białe krwinki zwane limfocytami. To ci, którzy pamiętają zarazki, „więc jeśli znów się z nimi spotkasz” – mówi Cruickshank – „poradzą sobie z nimi prawdopodobnie bez twojej wiedzy. To wtedy nabywasz odporność .
Ponieważ nasze ciała zawierają więcej

komórek należących do drobnoustrojów,
takich jak bakterie i drożdże,zacznijmy
od mikrobiomu. „Żyjemy w symbiotycznej
relacji z bakteriami jelitowymi” – mówi prof.
Arne Akbar, prezes British Society for
Immunology i profesor na University College
w Londynie. „Posiadanie odpowiednich,
z którymi ewoluowaliśmy, jest najlepsze
dla naszego zdrowia”.
  Nasze drobnoustroje nie tylko tworzą
barieryochronne, ale także programują nasz
układ odpornościowy. Zwierzęta hodowane
bez mikrobiomu mają słabiej rozwinięte
odpowiedzi immunologiczne. Starsi ludzie
i osoby z chorobami charakteryzującymi
się stanem zapalnym, takie jak alergie,
astma, reumatoidalne zapalenie stawów i cukrzyca, mają zwykle mniej zróżnicowane
mikrobiomy jelitowe.


Aby nakarmić florę jelitową, Cruickshank zaleca „stosowanie bardziej zróżnicowanej diety z dużą ilością produktów bogatych w błonnik”. Bycie wegetarianinem nie jest warunkiem zdrowia mikrobiomu, ale im więcej spożywamy pokarmów roślinnych, tym lepiej. „Mikrobiom naprawdę lubi błonnik, rośliny strączkowe i sfermentowaną żywność taką jak :jogurty, kefiry i kiszonki, kapusta kiszona, ogórki kiszone i kimchi.

Jak ważna jest aktywność fizyczna?

Aby być immunologicznie sprawnym, musisz być sprawny fizycznie. „Ćwiczenia mobilizują białe krwinki , zwiększając przepływ krwi. dorośli powinni być w jakiś sposób aktywni fizycznie każdego dnia i wykonywać co najmniej 150 minut tygodniowo umiarkowanej aktywności aerobowej (wędrówki, ogrodnictwo, jazda na rowerze) lub 75 minut intensywnej aktywności (bieganie, pływanie, zajęcia aerobiku).

Rada dla osób starszych, które są bardziej 
podatne na infekcje, polega na robieniu 
wszelkich możliwych ćwiczeń. 
„Wszystko jest lepsze niż nic”. W 2018 r. 
Badanie przeprowadzone przez University
 of Birmingham i King's College London 
wykazało, że 125 niepalących rowerzystów-
amatorów w wieku od 55 do 79 lat nadal 
miało układ odpornościowy
 młodych ludzi.
Udowodniono że ćwiczenia fizyczne  
zmniejszają stres, co jest kolejnym na
naszej liście czynników wzmacniających
 odporność. Hormony stresu, takie jak 
kortyzol, mogą upośledzać funkcję 
odpornościową, czego częstym 
przykładem, jest atak ospy wietrznej 
dwukrotnie. Jeśli już go masz, wirus nigdy 
nie zniknie całkowicie. „W okresach stresu”
 - mówi - „można go ponownie aktywować 
i mamy półpasiec.

Dlaczego musimy unikać alkoholu?


Nadmierna ilość spożywanego alkoholu również wyczerpuje nasze komórki odpornościowe. „Niektóre badania sugerują, że makrofagi pierwszej linii obrony nie są tak skuteczne u osób, które piły dużo alkoholu”, mówi Cruickshank. „Istnieją sugestie, że duże spożycie alkoholu może również prowadzić do zmniejszenia liczby limfocytów.

Jak ważna jest witamina D?


Cruickshank mówi, że witamina D jest silnym sprzymierzeńcem wzmacniającym nasz układ immunologiczny. (Więcej o witaminie D przeczytasz TU). Niestety ludzie w okresach mało nasłonecznionych maja jej w swoich organizmach za mało , więc wskazana jest suplementacja.

Wszystkie witaminy są ważne” – mówi Cruickshank Jedzenie pięciu owoców i warzyw dziennie to najlepszy sposób na utrzymanie niezbędnych poziomów.

Odpowiednia ilość snu jest bardzo ważna.


Ćwiczenia i dobre odżywianie się zapewnią efekt domina, który pomoże ci lepiej spać, co jest zaletą, ponieważ zmęczone ciało jest bardziej podatne na infekcje. Jedno z badań przeprowadzonych w zeszłym roku wykazało. Brak snu osłabił zdolność limfocytów zwanych komórkami T w  zwalczania pewnego rodzaju chorób. Badania pokazują, jak ważne jest ogólne znaczenie naszych naturalnych biorytmów.

Ludzie starsi gorzej radzą sobie z infekcjami.


Starsi ludzie dużo gorzej reagują na wszelkiego rodzaju kontakt z pantogenami. Jest to ogólny problem osłabienia odporności wraz z wiekiem . Mówi się, że kiedy się starzejemy, funkcja barierowa w jelitach nie działa tak dobrze, „więc masz coś, co nazywa się zespołem nieszczelnego jelita, co oznacza że drobnoustroje wkradają się do naszych ciał powodując łagodne infekcje”. Powoduje to stan zapalny w ciele, a stan zapalny zaburza odpowiedź immunologiczną.

Jeśli chodzi o koronawirusa”, mówi Cruickshank, „rozprzestrzenia się on głównie poprzez transmisję kropelkową, o ile nam wiadomo, więc najważniejszą rzeczą jest higiena”. Więc umyj ręce, kichaj i kaszl w chusteczki”.

I na koniec mówimy stanowcze NIE antybiotykom w walce z wirusami.

Nikt nie może całkowicie uniknąć zachorowań, nawet osoby z bardzo dobrą odpowiedzią immunologiczna, ale przebycie infekcji zwłaszcza u młodych ludzi uodparnia organizm, tylko ważnym jest by podczas infekcji wirusowych nie stosować antybiotyków gdyż wtedy nasz układ immnulogiczny i mikorobin zostanie zniszczony, co destrukcyjnie wpłynie na nasz układ odpornościowy a co za tym idzie na nasze zdrowie.

Źródła:

https://www.nytimes.com/2020/03/04/well/move/exercise-immunity-infection-coronavirus.html
https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2020/mar/08/how-to-boost-your-immune-system-to-avoid-colds-and-coronavirus

Jeden komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *